Een appel die knalrood is tot aan de pitten. Het Bossche bedrijf Next Fruit Generation (NFG) gaat daarmee de aanval inzetten op de eenvormigheid in het fruitschap van de supermarkt.

Een appel die knalrood is tot aan de pitten. Het Bossche bedrijf Next Fruit Generation (NFG) gaat daarmee de aanval inzetten op de eenvormigheid in het fruitschap van de supermarkt.

Voor enige opschudding daar wordt het onderhand tijd, vindt NFG boegbeeld Victor Eijkman. "De markt is wel klaar voor een nieuwe soort. Appels zijn er veel, maar het zijn er ook veel van hetzelfde."

 

De Red Flesh Apple stamt uit Zwitserland en is door natuurlijke kruising gevormd. NFG gaat hem 'in de markt zetten' in samenwerking met boomkwekers, fruittelers en de wetenschap. Onder meer wageningen Universiteit is er bij betrokken om te kijken of er een gezondheidsclaim aan de appel kan worden verbonden.

 

"Wij denken dat het rode vruchtvlees een hoge mate van anti-oxidanten bevat", zegt Eijkman. "Of dat inderdaad zo is, waar ze precies zitten en wat ze voor het lichaam doen moeten we wetenschappelijk vastleggen."

 

Als dat lukt, zit de Red Flesh Apple qua marketing geramd. "Maar anders is hij toch al bijzonder. We denken er vooral jongeren voor te kunnen interesseren. De smaak is goed, de verschijningsvorm anders."

 

In Nederland zijn dit voorjaar enkele honderden bomen van de nieuwe soort geplant. Volgend jaar volgen er tienduizend. En dan kan het hard gaan. "Over vijf jaar wordt hij op grote schaal geleverd."

 

NFG, dat huist op een kantoorverdieping in een herenhuis nabij het station, bestaat nog niet zo lang. Het 'ontdekken' en uitventen van nieuwe (meest door kruisingen ontstane) fruitrassen is volgens Eijkman een kwestie van handigheid en slimheid. "Je hoort iets, je ziet iets, en denkt: daar zitten mensen op te wachten. Mijn collega Joop van Doorn is daar goed in. Dan is het zaak zo snel mogelijk de markt op te gaan. Uiteindelijk blijft het toch handel."

 

Door contracten met kwekers aan te gaan en licenties voor de teelt te verkopen zette NFG al eerder stappen in de peren. "Op die markt is de laatste honderd jaar weinig gebeurd. Er is een grote monocultuur van Conference. Die soort is eigenlijk onverslaanbaar. Een goede rode peer is er nauwelijks."

 

De Sweet Sensation springt in dat gat. In Engeland al succesvol, in Nederland via The Greenery te koop. In Nederland en België wordt de peer de komende zeven jaar in grote aantallen (samen 770 hectare) aangeplant.

 

In het NFG-pakket zit verder nog de Gold Sensation. Aromatisch, goed bewaarbaar en zeer resistent tegen ziekten, luidt de aanprijzing. "En hij wordt rood bij het stoven. In Nederland is dat ook belangrijk."